0 of 10 Questions completed
Questions:
You have already completed the quiz before. Hence you can not start it again.
Quiz is loading…
You must sign in or sign up to start the quiz.
You must first complete the following:
0 of 10 Questions answered correctly
Your time:
Time has elapsed
You have reached 0 of 0 point(s), (0)
Earned Point(s): 0 of 0, (0)
0 Essay(s) Pending (Possible Point(s): 0)
Pos. | Name | Entered on | Points | Result |
---|---|---|---|---|
Table is loading | ||||
No data available | ||||
Rajah di atas menunjukkan corak interferens dua gelombang koheren. Di kedudukan manakah interferens pembinaan berlaku?
Satu titik di mana interferens pembinaan berlaku dipanggil
Rajah di atas menunjukkan corak interferens dua gelombang air koheren. Di antara P, Q, R dan S, titik yang manakah merupakan nod?
Rajah di atas menunjukkan corak interferens dua gelombang koheren. Titik X adalah
Rajah di atas menunjukkan corak interferens dua gelombang koheren. Garisan manakah adalah garisan antinod?
Dua pemancar bulat yang berjarak 6.0 cm disambungkan kepada penggetar untuk menghasilkan dua sumber gelombang sfera koheren. Jarak antara sumber dan tempat di mana x diukur ialah 20.0 cm. Jika jarak antara dua garisan nod berturutan ialah 3.0 cm, tentukan panjang gelombang bagi gelombang sfera.
Rajah di atas menunjukkan 2 pemancar sfera yang berjarak 4 cm di dalam tangki riak. Pemancar-pemancar ini menghasilkan gelombang gelombang dengan panjang gelombang 5 cm. Hitungkan jarak antara 2 garisan antinod yang berjarak 20 cm dari pemancar-pemancar.
Rajah (a) menunjukkan susunan yang digunakan untuk mendemonstrasikan interferens gelombang bunyi, isyarat audio yang dikesan di titik A dan B ditunjukkan. Manakah antara pernyataan berikut yang benar?
Rajah (a) menunjukkan susunan yang digunakan untuk mendemonstrasikan interferens gelombang bunyi. Jarak di antara 2 pembesar bunyi ialah 2 m. Seorang mikrofon digunakan untuk mengesan isyarat audio 20 m di hadapan pembesar-pembesar tersebut. Diberi bahawa 2 bunyi kuat berturutan dikesan di A dan B. Hitungkan frekuensi isyarat audio. (Kelajuan bunyi dalam udara = 330 m/s)
Dua pembesar bunyi diletakkan 1.5 m berasingan. Satu penjana isyarat audio diselaraskan kepada frekuensi 600 Hz. Apabila seorang pelajar berjalan 3.0 m di hadapan pembesar-pembesar tersebut, dia mendengar empat bunyi kuat berturutan dalam jarak 3.3 m. Hitungkan panjang gelombang gelombang bunyi